PBS (Positive Behavior Support)
Op de Bolster werken we schoolbreed met de aanpak PBS. Hiermee willen gewenst gedrag versterken en probleem gedrag proberen te voorkomen. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Hierbij speelt sociale veiligheid een belangrijke rol.
Op onze school werken wij met 4 kernwaardes: respect, plezier, veiligheid en verantwoordelijkheid.
Om gewenst gedrag te laten zien, leren we dit actief aan. We doen het gedrag goed voor, laten de leerlingen oefenen en bekrachtigen goed gedrag. Om dit gedrag goed in te slijpen, is er herhaling nodig. We koppelen de gedragsverwachtingen aan de kernwaardes van onze school.
Kinderen 'groeien' als er vooral wordt gelet op wat zij goed doen. De verhouding 4:1 houdt in dat we vier keer vaker een compliment uitdelen dan een correctie. Hiermee creëren we een perfect klimaat om in te groeien.
Bij onze sociale veiligheidslessen gebruiken we de 'stop-loop-praat' kaarten. Kinderen leren hierbij problemen eerst zelf op te lossen door duidelijk 'stop' te zeggen. Wanneer ze niet ophouden, leren ze om zelf weg te lopen uit de situatie. Als dit niet genoeg is, praten ze met iemand die ze vertrouwen om het op te lossen. Dit kan een klasgenoot zijn, maar ook een leerkracht.