Verrijkingsklas
Op KBS De Bolster werken wij met een verrijkingsaanbod en is bestemd voor leerlingen van groep 4 t/m groep 8 die meer uitdaging nodig hebben (basisaanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen). Leerlingen van groep 3 kunnen deelnemen aan de verrijkingsklas wanneer het lees- en schrijfniveau dat toelaat.
-
Wilt u graag meer weten over het leerarrangement, klikt u dan hier
-
Wilt u graag meer weten van de leerdoelen en vaardigheden, klik dan hier.
Verrijkingsklas 2024-2025
De verrijkingsklas is op maandagochtend en op woensdagochtend.
Locatie: aula.
De verrijkingsklas wordt verzorgd door Christine en Miranda
De verrijkingsklas is opgedeeld in 3 groepen, nl.:
- groep 4*
- groep 5 en 6
- groep 7 en 8
* leerlingen
Tijdens de verrijkingsklas wordt er gewerkt aan:
-
verrijkende opdrachten a.d.h.v. het thema in de eigen groep
-
activiteiten gericht op eigen leerproces
-
denkspellen en smartgames
Tijdens de bijeenkomsten van de peergroepen krijgen de leerlingen opdrachten die zij in de eigen groep gaan maken. Deze opdrachten sluiten aan bij de onderzoeksthema’s en leert de kinderen dieper na te denken. Dit lijkt logisch, want deze kinderen kunnen juist héél goed nadenken. Alleen betekent dit niet dat zij niet ook steeds eerst nadenken voordat ze aan een taak beginnen. Dit vraagt om kritisch, praktisch en analytisch leren denken. Pas dan kunnen ze hun talent gebruiken. Ook reflecteren ze op het resultaat en hun eigen leerproces.
Omdat dit een andere manier van denken vraagt, vormt het een middel om leervaardigheden te oefenen. Bijvoorbeeld het leren doorzetten als het moeilijk wordt of een leerstrategie oefenen om deelonderwerpen te leren herkennen.
-
Het is belangrijk dat het kind inzicht krijgt in het eigen leren en plannen:
-
Wat is een handige aanpak?
-
Hoe kan ik zelfstandig weer verder?
-
Sta ik open om tips uit te proberen?
-
Hoe doe ik het volgende keer anders?
Bij aanvang van een periode die gelijk loopt met het thema in de groep, kiezen de leerlingen leerdoelen uit de hoofddomeinen: leren leren, leren denken, leren voor het leven.
Het uitgekozen leerdoel wordt aan de groepsleerkracht(en) doorgegeven, zodat ook in de groep het leerdoel de aandacht krijgt.
Kinderen ontvangen 2x per jaar een beoordeling. Deze staat omschreven in het rapport van de klas.