Telefonisch bereikbaar op 0161 - 45 1541
of stuur een e-mail naar directie@debolstergilze.nl

Thema afsluiting: Wij trouwen in het kasteel.

 

Geplaatst op: dinsdag 7 mei 2019

IMG_9543.JPG

Ik sta deze ochtend op. Even mijn haren stijlen en opsteken. Make-up op. Prinsessenjurk aan. Gelukkig is één van mijn kinderen in de badkamer die even mijn rits dicht doet en schoenen. Oeps … geen bijpassende schoenen. Snel een appje naar een collega, die zo lief is om hele mooie schoenen mee te nemen. Wel een maatje te groot, maar dat maakt niet uit. Wie mooi wil zijn …

Even ontbijten en dan loop ik (in mijn prinsessenjurk) naar school. In de tuin zie ik nog witte bloemetjes staan, even plukken, want die komen vast nog wel van pas. Onderweg bedenk ik even of alles wel klaar staat. We hebben de afgelopen weken hard gewerkt aan de voorbereidingen van de bruiloft in het kasteel. We hebben onder andere een kasteel bezocht, een filmpje gekeken hoe een bruidspaar is getrouwd in het kasteel. We zijn dit na gaan spelen. Ondertussen steeds meer gaan onderzoeken wat er allemaal bij een bruiloft van een prins en prinses komt kijken, zodat we het steeds echter kunnen naspelen in de “kasteelhoek.”

We kwamen er achter dat een visagiste de make-up opbrengt en dat is echt niet makkelijk om te doen. We hebben ook ontdekt dat je lippenstift niet goed van je wangen en voorhoofd kunt krijgen en als je je gezicht vol met zwarte oogschaduw stippen zet, lijk je net ziek.

Ook hebben we ontdekt dat de trouwambtenaar vaak iets leuks vertelt over de bruid en de bruidegom. Dus de kinderen in de klas zijn complimenten gaan bedenken en hebben dit opgeschreven of getekend. De kinderen die al kunnen schrijven, hebben dit in mooie zinnen opgeschreven zodat onze trouwambtenaar dit kan voorlezen tijdens de bruiloft.

We hebben veel geknipt en geknutseld. We zijn erachter gekomen dat het best veel werk is om alles mooi aan te kleden; hartjes knippen en op een pilaar plakken. Lakens knippen en nieten voor op de stoelen en de tafel. Meten en overleggen hoe groot deze lakens dan moeten zijn. Een tafel schilderen en beplakken met hartjes. Hoe zorg je er nu voor dat beide kanten van een hartje even groot zijn? We hebben ontdekt dat je een papier kan dubbelvouwen, een half hartje kan tekenen en dat je dan een hartje hebt wat precies symmetrisch is. Een kroonluchter maken en daar geknipte bloemen aan vast knopen met een touw. Toch handig dat een aantal kinderen al kunnen knopen en strikken, want dat komt nu wel van pas. Andere kinderen willen het nu ook leren, want ze hebben ontdekt dat dat toch best wel handig kan zijn, ook al heb je nog geen schoenen met veters.

Daarnaast hebben we de kettingen van de ophaalbrug geknutseld. Maar nu waren ze niet even lang. De ophaalbrug gaat dan scheef. Hoe lossen we dat nu op? Een kleuter stelt voor om de kettingen naast elkaar te leggen en te kijken welke langer is. Wat doen we nu? Er komen ideeën. Als we die ketting nu langer maken, dan zijn ze beide even lang. Maar … zegt een andere kleuter. We kunnen de andere ook korter maken. We besluiten om één ketting korter te maken, want dat gaat sneller. Zelfs op deze leeftijd willen ze al efficiënt zijn! We knippen er een stukje af, nu lijken ze even lang. Maar hoe weten we nu of ze precies even lang zijn? We kunnen ze meten met een meetlint of we kunnen de schakels van de ketting tellen. De ene ketting heeft er 35 en de andere 36. Oh … roepen ze dan moeten we er één schakel afknippen.

Oh … ik ben al op school. Met mijn gedachten nog verzonken in de voorbereidingen van de afgelopen weken, maar nu ben ik op school en vandaag gaat het echt gebeuren. Collega’s die me complimenten geven over dat ik er mooi uit zie in mijn prinsessenjurk, haren opgestoken en make-up. Zie ik er anders niet mooi uit dan? Oh jawel hoor zeggen ze dan beleefd. Heerlijk!

Even later komen de kinderen de klas binnen. De een heeft wat minder goed geslapen omdat ze zenuwachtig is, de ander moet even huilen omdat het wel een spannende dag wordt en andere kleuters lopen heerlijk ontspannen de klas binnen. Of toch niet ontspannen? Ze lijken wel een beetje druk van de spanning, maar dan bewegen we gewoon wat meer. Geen probleem. Ik zie de meest vreemde zithoudingen op zo’n dag als vandaag.

We gaan snel aan de slag met de voorbereidingen van de “echte” bruiloft. De bruid en bruidegom kleden zich om. De visagiste gaat aan de slag met de bruid. De lippenstift gaat nu echt op de lippen en de oogschaduw boven de ogen. Toch fijn dat we dit te weten zijn gekomen, want nu wordt onze bruid echt mooi en lijkt ze niet ziek van bijvoorbeeld zwarte oogschaduw stippen. De kapper maakt de haren mooi, misschien moet de bruid nog bloemen in haar haren zeggen de kinderen. Oh zeg ik, er staan nog bloemen in een plastic bekertje met water, die mag je wel gebruiken. De kappers knippen de steeltjes op maat en doen de bloemen met speldjes in de haren. Best wel wat gepriegel, maar het lukt ze helemaal zelfstandig. De kapper van de bruidegom, een hele jonge kleuter had vandaag toch bedacht geen kapper meer te zijn, maar gelukkig kon de bruidegom zelf gel in zijn haren doen. Wat zien ze er prachtig uit.

De lakeien dekken de tafels in de ridderzaal voor de bruidstaart. Er worden bordjes, vorkjes, servetten, bloemen neergezet en ze vullen de champagneglazen met ranja… Soms wat morsen en als je aan een tafelkleed trekt, dan vallen de champagneglazen. Maar alles wordt weer netjes gepoetst en gevuld door de lakeien. Even tellen of we wel genoeg hebben van alles. Ook maken de lakeien de hapjes klaar voor het bal. Alle kinderen hadden stukjes komkommer, tomaat, knakworst, ananas, kaas enz. meegenomen die we aan een prikkertje gingen rijgen. Toevallig waren er nog twee lieve ouders die wat langer bleven om mee te helpen. Toch wel fijn! Zijn we (zonder stress van de juf) op tijd klaar voor de ceremonie.

De lakeien wijzen de ouders de weg naar hun plaatsen. Daarna mogen de kinderen hun plaatsen innemen: de (gespeelde) papa en mama van het bruidspaar, de fotografen, de getuigen, de kleuters die de ringen brengen of die de bloemblaadjes mogen strooien enz. Elke kleuter die dat wilde had een taak, wat ze allemaal bedacht hadden n.a.v. de boeken die we in de klas hebben gelezen, de filmpjes die we hebben gekeken en de vragen die we onszelf gesteld hebben. Als iedereen zit, komt de bruidegom op en als de muziek start ook de bruid.

Daarna begint de trouwambtenaar met de ceremonie. Vol zelfvertrouwen staat daar een kindje van net 6 jaar een bruiloft te leiden waar zo’n 25 kinderen en 50 ouders, broertjes en zussen bij aanwezig zijn. Daar sta je dan voor ongeveer 75 mensen te praten. Wie doet dat haar na? Tijdens de ceremonie, willen er verschillende kinderen uit andere klassen even naar de wc, want dan kunnen ze ondertussen nieuwsgierig kijken naar wat er allemaal gebeurt in de kleuterhal. Ik zie klassen die terug komen lopen van de gym, geruisloos door de kleuterhal en gangen lopen naar hun klas, ze voelen aan dat ze echt even stil moeten zijn bij de ceremonie en zo laten ze zien dat ze deze bruiloft ook echt serieus nemen. Het lijkt net echt. Ook zien ze even een glimp van wat er allemaal gebeurt. Als het jawoord is gegeven, er is geknuffeld, de ringen zijn aangedaan, de handtekeningen op de trouwakte zijn gezet, de bloemblaadjes zijn gegooid is het tijd voor het feliciteren en het bal.

The second waltz van André Rieu klinkt en het bruidspaar gaat stijldansen. Ze hebben in de voorbereidingen een filmpje gezien van een echte prins en prinses die gingen dansen op een bal en doen dit prachtig na. Wat staan ze daar vol vertrouwen te dansen, om elkaar heen te draaien en wat houdt de prins de prinses toch goed vast, zodat ze kunstjes kunnen doen! Daarna mogen alle kinderen mee gaan dansen op het bal. De  lakeien brengen de hapjes rond en daarna gaat het bruidspaar nog de bruidstaart aansnijden. In de ridderzaal krijgt iedereen nog een stukje van de taart en daarna is het feest weer afgelopen. De kinderen gaan weer lekker naar huis en ik overdenk de dag.

Wat was het weer een leerrijk thema en een leerrijke dag. Kinderen die boven zichzelf uitstijgen, door deze bruiloft voor te dragen voor zoveel mensen.  De visagiste en kapper die oefenen met de fijne motoriek. Ook tijdens het knutselen van de versiering werd dit op en top geoefend. Tellen/ rekenen om te bepalen of iets even lang, langer of korter is. Complimenten bedenken en verwoorden. Rollen verdelen en overleggen. Woordjes en zinnetjes opschrijven. Teksten voorlezen door de trouwambtenaar. Uitnodigingen typen. Maar het mooiste was toch vooral de vrolijke, blije, maar ook spannende snoetjes die je op zo’n dag ziet. Dat is pas genieten! ’s Avonds ga ik naar bed en lig ik nog steeds na te genieten van deze snoetjes.

Op basisschool de Bolster werken we volgens de visie van OGO (OntwikkelingsGericht Onderwijs). De doelstelling van OGO is het stimuleren van kinderen om hun volledige persoonlijkheid te ontwikkelen. Het is van belang dat kinderen uitstijgen boven hun huidige niveau. We willen de kinderen door middel van thema’s de werkelijkheid laten naspelen en onderzoeken. Hierdoor krijgt het onderwijs betekenis voor de kinderen.

 

« vorige   |   nieuwsoverzicht   |   volgende »